Translate

mandag 3. august 2015

Ciabatta


Som lovet her kommer mine
Ciabatta

Har bare sånn ca mål.
2 L hvetemel.
5 dl væske (4 dl vann + 1 dl melk)
1 pose gjær
litt salt, litt olje og 0,5-1 dl sukker
+ ev. müsli/frø til pynt.

Stekes på 200' i 10-12 minutter.
2 brett.


1. 1 L hvetemel, gjær, sukker, salt i Kenwood'n.

2. 4 dl varmt vann + 1 dl kald melk = rett temp :o)

3. Blandes litt, spe på med resten av melet, 
hos meg er det stort sett 3 dl igjen når deigen slipper bollen.

4. La maskinen jobbe med deigen ca 5-10 minutter.

5. Strø mel over og hev til dobbel str.
Her er hevinga halve jobben,
den heve godt.


6. Sånn ser deigen ut ferdig hevet.

7. Strø mel på bakebordet og hell ut deigen.
IKKE elt og klem den ned.

8. Kjevles lett ut til en firkant = flest ciabatta.
Ca. 2 cm tykke.

9. Jeg bruker en plastsak til å dele med.

10. Heves godt under klede.

11. De som skal ha frø på, pensles med vann og strø på.
De andre er naturell.

12. Steike til gyldenbrune og lette 10-12 minutter.

Disse egner seg godt til frysing.
Jeg fryser dem selv om de skal spises neste dag,
da dette er ferskvare og de er ikke så gode dagen etter.

For å få dem fuktigere kan du bruke egg eller kefir i deigen.
Men de vil da ikke være så luftige som disse er uten.


Nyt!
Kjempegode til alle måltider.
Kan fylles med mye godt, duppes i suppe, tilbehør til salat 
eller til Spagetti Bolognese som hos oss idag.



4 kommentarer:

  1. Mhhh Ciabatta... sommerferiefølelse!
    Tusen takk for oppskifter... ja, jeg vil prøve :-)))
    Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, gode er dem også :)

      Slett
  2. What beautiful bread you have made! I can smell it from here. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, they are delicious, I hope you are able to read it with the help from Mr. Google.

      Slett

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.

Thank you for Reading my blog.